Meditation – Hjärtats bön

stearinljus som brinner.

Meditation – Hjärtats bön

Välkommen på Hjärtats bön-meditationer i andaktsrummet varannan tisdag (jämna veckor). Du behöver inte vara kristen eller ha erfarenhet av meditation för att delta. Du behöver inte anmäla dig i förväg, det är bara att dyka upp.

Hjärtats bön är en meditativ böneform, en form av kristen meditation, som hjälper vårt inre att komma till stillhet. Vårt sinne går från splittring till enhet och i den tystnaden som uppstår kan vi möta Guds närvaro. Ett rum för sinnesro och ordlös bön öppnas upp.

Hjärtats bön bygger på en bred tradition av praktik och erfarenhet som förts vidare från mun till mun och genom skrifter ända sedan den allra tidigaste kyrkan. I centrum för bönen finns Jesu namn eller ett böneord som i någon form uttalas i samklang med andningen. (Fil 2:9-11, Joh 20:22)

Varje in- och utandning blir en bön som för uppmärksamheten närmare och djupare ned i det mysterium som inte kan uttalas eller förstås med förnuftet. Under slutet av bönen släpper vi taget även om Namnet och går in i en helt ordlös meditativ bön.

Samlingen börjar med växelläsning, följt av textläsning från bibeln eller annan text. Därefter sätter vi  oss i den meditationsställning som passar respektive person, vanligtvis på stol eller bönepall – upprätta men avslappnade. Sedan följer en ledd Hjärtats bön-meditation som pågår i ca. 30 minuter.

Efteråt finns det ibland möjlighet till att stanna kvar en stund för samtal eller gemenskap över en kopp te och tilltugg som var och en köper från Café Immanuel.

Vill du veta mer?

Hör av dig till Simon, telefon: 0702-25 99 88 (går bra att texta eller ringa) eller någon av personalen i kyrkan.

Du kan också gå med i Facebook-gruppen Hjärtats bön Immanuelskyrkan, Jönköping för att hålla dig uppdaterad.

I Sverige finns ett nätverk som utvecklat formerna för Hjärtats bön. Läs mer på hjartatsbon.se