Konfirmation

Equmenia Immanuelskyrkan
Konfirmation

Konfirmation i Immanuelskyrkan – här du får möjlighet att utforska kristen tro med goda vänner.

Vi vill att du skall känna dig välkommen och respekterad för den du är. Ett bra år för att lära känna sig själv, andra och kanske också Gud.

Alla är välkomna oavsett om man tror på Gud eller inte, oavsett om man är döpt eller inte.

Nästa konfirmationsgrupp startar HT 2024

Vi vänder oss till dig som skall börja i årskurs 8.

LÄGE FÖR KONFIRMATION?

Vi träffas varannan vecka på onsdagar. Vi startar i augusti och i början av terminen välkomnar vi alla konfirmander på en gudstjänst med efterföljande föräldramöte. Hösthajk, Vinterhajk och ett Västkustläger ingår i läsningen.

KOSTNADER

Avgiften är 2.000 kr. Då ingår allt att förutom konfirmationslägret på Västkusten. Vi fakturerar avgiften.

Dock ska ingen behöva avstå från konfirmation av ekonomiska skäl, kontakta oss så får vi samtala vidare.

VEM KAN VARA MED?

Vi vänder oss till dig som skall börja i årskurs 8. Du behöver inte vara medlem i Immanuelskyrkans församling för att delta. Du behöver heller inte vara döpt. Alla är välkomna!

VARFÖR KONFA?

Konfirmationen är ett tillfälle att fundera på de större och djupare frågorna i livet. Vad innebär det att tro? Vad är ont och gott, rätt och fel? Vad är meningen med livet – och hur förhåller man sig till döden? Du kan se konfirmationen som en upptäcktsresa. En resa där du får lära dig mer om dig själv som människa. Det är du och dina frågor får stor plats. Vi vill att du kommer hit precis som du är. Troende, tvivlare, tyckare eller nyfiken – alla är välkomna att börja som konfirmand.

VAD ÄR KONFIRMATION?

Vi har en lång tradition av konfirmation. Ordet ”konfirmera” betyder ”bekräfta”. Dels finns det en koppling till dopet, att de som är döpta som barn får en möjlighet att bekräfta sitt dop genom att lära sig om den kristna tron. Men i vår kyrka väljer vi att bekräfta varje konfirmand som människa. Därför har vi inget krav på att vara döpt för att få konfirmera sig hos oss. Konfirmationen avslutas med en konfirmationshögtid. Det finns också möjlighet till att låta döpa sig i anslutning till konfirmationen.

LÄGER

Vi åker på en hösthajk där vi sover inomhus, en resa till en större stad i januari där vi gör olika besök och ett läger i maj till Halmstad tillsammans med andra konfagrupper från Jönköping. Det är inget krav att följa med på dessa övernattningar, men det brukar vara viktigt och riktigt roligt. (Avgiften för lägret i Halmstad tillkommer.)

MATERIAL

Allt material ingår.

SCHEMAT 2023/24

Aug 30 Upptakt kl 16:00